Blog

Αυτοεκτίμηση: αν δεν την έχεις, χτίσε την με 4 τρόπους!

Θα σου πάρει ΜΟΝΟ 5 λεπτά για να μάθεις:

1.να εντοπίζεις τα σημάδια χαμηλής αυτοεκτίμησης 

2. 4 τρόπους που μπορείς να χτίσεις την αυτοεκτίμησή σου 

3. πόσο σημαντικό είναι να αγαπάς εσένα 

Η αυτοεκτίμηση αποτελεί θεμελιώδη πυλώνα για την υλοποίηση των στόχων μας και κινητήρια δύναμη για να προχωράμε μπροστά. Όλη η ζωή μας αποτελεί «καθρέφτη» της σχέσης που έχουμε αναπτύξει με τον εαυτό μας. Ωστόσο πολύ συχνά παρουσιάζεται ως προνόμιο λίγων αφού οι περισσότεροι παραβλέπουν την σημαντικότητα της υψηλής αυτοεκτίμησης καθώς και την ευεργετική της επίδραση στους τομείς της ζωής, π.χ. εργασία, προσωπικά, οικογενειακά, κλπ.

Πώς μπορώ να καταλάβω αν έχω χαμηλή αυτοεκτίμηση

Τα σημάδια χαμηλής αυτοεκτίμησης είναι εύκολα ανιχνεύσιμα ακόμα και στις πιο απλές καθημερινές μας συνήθειες: 

1. Αποφεύγεις τις κοινωνικές συναναστροφές 

Πολύ συχνά παρατηρείται ότι οι άνθρωποι με μειωμένη αυτοεκτίμηση τείνουν να απέχουν από κοινωνικές εκδηλώσεις και να αποφεύγουν την συναναστροφή με τους γύρω τους. Μάλιστα, διστάζουν να πάρουν τον λόγο σε δημόσιες ομιλίες και να εκφράζουν την άποψή τους ελεύθερα καθώς νιώθουν αμφιβολία για τον εαυτό τους και φοβούνται μήπως κάνουν λάθος και κριθούν αρνητικά.

2. Είσαι αμήχανη σε κοπλιμέντα  

Ακόμη ένα χαρακτηριστικό ατόμων με χαμηλή αυτοεκτίμηση είναι ότι νιώθουν άβολα και δυσκολεύονται να αποδεχτούν οποιαδήποτε φιλοφρόνηση. Αν και συχνά οι άνθρωποι αυτοί αισθάνονται την ανάγκη για επιβεβαίωση από τον κοινωνικό τους περίγυρο, νιώθουν αμηχανία κάθε φορά που ακούνε έναν «καλό λόγο». Παρατηρείται, λοιπόν, αμυντική στάση απέναντι στα θετικά σχόλια και ταυτόχρονα υπερευαισθησία στα αρνητικά. 

3. Συγκρίνεις τον εαυτό σου με άλλους

Άτομα με μειωμένη αυτοεκτίμηση συγκρίνουν επανειλημμένα τον εαυτό τους με τους γύρω τους, υποβαθμίζοντας φυσικά τους ίδιους. Ιδιαίτερα έντονη είναι και η αίσθηση της ανεπάρκειας αφού μειώνουν -συνειδητά και ασυνείδητα- αυτό που είναι και τις ικανότητες που έχουν. Όσοι έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση κατακλύζονται από αρνητικές σκέψεις για τον εαυτό τους και νιώθουν υποδεέστεροι από τους άλλους που, κατά την άποψή τους, είναι καλύτεροι σε ποικίλους τομείς της καθημερινότητας. 

4. Είσαι πολύ αυστηρή στην αυτοκριτική σου  

Η αυτοκριτική θεωρείται απαραίτητη καθώς βελτιώνει τον άνθρωπο και προάγει την προσωπική του εξέλιξη. Όμως, άτομα με μειωμένη αυτοεκτίμηση προβαίνουν σε έντονα αρνητική αυτοκριτική που έχει ως αποτέλεσμα την εσωτερική δυσφορία και την δημιουργία αρνητικών συναισθημάτων για τους ίδιους. Είναι, λοιπόν, σκληροί με τον εαυτό τους γιατί αισθάνονται πως δεν είναι τέλειοι και δυσκολεύονται να τον αποδεχτούν όπως είναι. 

Γιατί είναι σημαντικό να ενισχύσεις την αυτοεκτίμησή σου

Η χαμηλή αυτοεκτίμηση επιφέρει προβλήματα που αφορούν σε πολλούς τομείς της καθημερινότητας. Σαφώς, οι επιπτώσεις της έχουν αντίκτυπο καθώς συνδέεται άρρηκτα με αρνητικό τρόπο σκέψης και αρνητικά συναισθήματα. Ένας άνθρωπος που δεν έχει «χτίσει» την αυτοεκτίμησή του αισθάνεται λύπη, ντροπή, θυμό και ταλανίζεται από ενοχές για αυτό που είναι. Γίνεται, έτσι, «εχθρός» του εαυτού του και βρίσκεται σε μια συνεχή ένταση προσπαθώντας να γίνει τέλειος. Η χαμηλή αυτοεκτίμηση αφορά τόσο στον εργασιακό τομέα όσο και στις προσωπικές σχέσεις του ατόμου, ενώ παράλληλα μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο και στην αυτοφροντίδα του. 

Εντέλει η μειωμένη αυτοεκτίμηση αποτελεί πολλές φορές τροχοπέδη ανάμεσα σε αυτό που είμαστε και σε αυτό που ονειρευόμαστε να γίνουμε. 

Τι πρέπει να κάνεις για να χτίσεις την αυτοεκτίμησή σου;

1. Καλλιέργησε την αυταξία σου  

Μην συγκρίνεις τον εαυτό σου με τους άλλους. Η αξία σου είναι μέσα σου και πρέπει να την ανακαλύψεις. Να αρχίσεις, λοιπόν, να σκέφτεσαι θετικά για τον εαυτό σου. Μπορείς, για παράδειγμα, να γράψεις σε ένα χαρτί τα πλεονεκτήματα και τα επιτεύγματά σου και να εστιάζεις σε αυτά. Αν δεις εσύ κάτι καλό μέσα σου, τότε σίγουρα θα το δουν και οι υπόλοιποι. 

2. Πρόχωρησε στην αυτοαποδοχή  

Σημαντικό βήμα για να αυξήσεις την αυτοεκτίμησή σου είναι η αυτοαποδοχή. Μάθε να αγαπάς τον εαυτό σου για αυτό που είναι και ξεκίνα να αποδέχεσαι τα λάθη και τα ελαττώματά σου. Μην είσαι τόσο αυστηρός με εσένα, κανείς δεν είναι τέλειος, όλοι έχουν αδυναμίες, όπως έχεις και εσύ. Προσπάθησε να βλέπεις τα λάθη σου ως ευκαιρίες για βελτίωση αντί για «μέσο» που σε οδηγεί στην αποτυχία. 

3. Επικεντρώσου στην αυτοεξάρτηση  

Ξεκίνα να ψάχνεις πράγματα μέσα σου. Ξεκίνα να αναζητάς εσένα. Αφιέρωσε χρόνο στον εαυτό σου και γιατί όχι, βγάλτον και κάνα ραντεβού! Πήγαινε για φαγητό, για καφέ ή έλα σε επαφή με την φύση. Είναι σημαντικό να ανακαλύψεις τις δυνάμεις σου και να καταλάβεις τι αξίζεις και τι θες. Γνώρισε τον εαυτό σου, μπορεί τελικά να έχεις πολύ περισσότερα πράγματα που αγαπάς σε σένα και που σου αρέσουν. 

4. Δώσε σημασία στον περίγυρο και την καθημερινότητά σου  

Μήπως είναι η ώρα να αναζητήσεις καινούρια ενδιαφέροντα; Γέμισε την ημέρα σου με ανθρώπους και δραστηριότητες που σε κάνουν να νιώθεις όμορφα. Δοκίμασε νέα πράγματα, αφιέρωσε χρόνο σε εκείνα που ευεργετούν την ψυχή και το σώμα σου και κράτα στην ζωή σου όσους σου τονώνουν το ηθικό. Ανακαλύπτοντας, λοιπόν, τί είναι αυτό που σε γεμίζει και απομακρύνοντας από την ζωή σου «τοξικούς» ανθρώπους, σίγουρα αυξάνεις σταδιακά την αυτοεκτίμησή σου. 

Σαφώς, η απόκτηση υψηλής αυτοεκτίμησης δεν είναι εύκολη υπόθεση και απαιτεί την καταβολή καθημερινής προσπάθειας. 

Και αν δεν τα καταφέρεις σήμερα; Μην το βάλεις κάτω!

Όσο θα προσπαθείς, τόσο θα ανταμείβεσαι.

Να θυμάσαι… η ποιότητα της ζωής σου απορρέει από την σχέση που έχεις με τον εαυτό σου. 

Διαβάστε περισσότερα άρθρα εδώ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *